Kategorier
Uncategorized

Derfor bør I vælge ejendomsadministration til foreningens boligadministration

Ofte taler man om, at bestyrelser i foreninger selv vælger at administrere deres forening selv, og der vælges derfor et bestyrelsesmedlem, der skal stå for alt det administrative, inklusiv regnskabet. Dette kan godt være en stor mundfuld for nogle, hvorfor det kan være fordelagtigt at kontakte en virksomhed, der kan hjælpe med ejendomsadministration.

Eftersom bestyrelser i foreninger ofte har meget at se til, vælger mange foreninger at få outsourcet de administrative opgaver til en ekstern part, der beskæftiger sig med dette.

Hvilke forskellige typer af ejendomsadministration findes der?

Arbejdsopgaverne, der tilbydes af ejendomsadministrator, afhænger af den type af forening, der ønsker at få nogle specifikke opgaver administreret. Typisk taler man om to følgende løsninger:

  • Basisløsning
  • Totalløsning

En basisløsning indebærer de mest nødvendige administrative opgaver såsom opkrævning af fællesudgifter, betaling af regninger, klargøring af regnskab til revisor og afstemning af bogholderi. Dog skal foreningen ved valg af denne type ejendomsadministration stå for nogle administrative opgaver selv.

Ved at vælge totalløsningen får foreningen også alle andre administrative opgaver samtidig med de løsninger, der kunne købes i basispakken. Dette indebærer specifikt beboerkontakt, løbende møder og rådgivning med bestyrelsen. Det eneste, der er essentielt for bestyrelsen, er kontakten med administratoren, hvilket kan være meget fordelagtigt for nogle bestyrelser.

Derudover kan der også vælges at tilkøbe forskellige ydelser til den valgte løsning i form af administrativ hjælp ved overdragelser, byggeadministration og juridisk rådgivning.